Wednesday, August 6, 2008

This time is on loan

(This is a translation of yesterday's post.)

Mi único hijo cumplirá 12 años en noviembre, y me encuentro pensando en el tiempo que ha pasado tan rapidamente. Tal como lo hacen muchas madres, quisiera poder regresar y hacer tantas cosas de nuevo; esta madre ha cometido muchos errores en el camino. Al querer ser esposa, madre, y profesional, quizás no he podido balancear las cosas lo suficiente.

Mientras completé mi tésis, enseñé a mis alumnos de cuarto grado, organizé un programa de asistencia para padres, dirigí un programa escolar los sábados por la mañana, presenté talleres y dí presentaciones, defendí la educación bilingüe, y hasta trabajé en Washington como cabildera – mi pequeño hijo ha estado creciendo rapidamente. Aunque hayan las personas que dirán “pobre niño” y “qué madre más mala” cuando piensen en mí, espero que de alguna manera, algún día, mi hijo verá que su madre andaba hacienda cosas valiosas durante su tiempo aquí.

Claro, siempre lamentaré algunos de esos momentos que me los perdí…

“I’m busy right now” said the mother to her small child.
“I have a lot to do.
Don’t you see I have to clean, wash, and organize?
Don’t you understand I have to
write and complete this report,
sign and send these forms,
revise and edit these papers,
and fulfill all of these responsibilities?”

The boy replied,
“I just want to play with you,
draw and paint for a while,
walk to the park,
kick the ball in the yard
or ride bikes.”

Just the same, the woman found a way to avoid it
as she got involved in her busy-ness, not realizing
there was something more important to do.

That boy, so clever,
made up his own stories, read books,
played with his imagination,
created costumes and constructed scenes,
and even invented friends to keep him company.

She always praised him.
“Son, you are so beautiful,
so quiet and calm.
You know how to behave.
You don’t bother anybody.
You entertain yourself wonderfully.

Come here, let me give you a kiss.”

“No mother. I’m too old for that stuff.
Besides, I have a lot to do.”

6 comments:

The Fearless Blog said...

You have brought tears to my eyes and I thank you for it. Before I had my boys I managed to obtain my degrees and a tenured teaching position; however, I too have done and said things I regret when it comes to my children. I feel fortunate that I dedicated a great part of me to them when they were small, such a great part of me that I vanished for a while. That part I don't regret, for I was consumed with love for my boys and every spare moment I had away from the classroom, I dedicated to them. However, as they have grown, I have assumed new responsibilities and the time I spend with the boys has diminished. The oldest appears comfortable with the distance, but the younger one still needs "his mommy" and boy does he let me know it. He is the one that is never afraid to say what he thinks or express what he feels. He keeps me centered and aware of my actions. He is the one that forces me to drop "everything" no matter how important and play Rock Band, pool or even shoot some hoops. He is the one that dragged me into the laser tag room the other day and made me run around shooting laser shots at people. I laughed like a fool had a lot of fun.

Moms get lost sometimes; we just need to remember how to get back and get back before it is too late.

threio said...

It doesn't take long before the pictures get outdated and they are gone. Cherish the present with your children.

Mr. Magoo... said...

En estos momentos paso por algo similar, y no es que este tan ocupaod, creo que siempre voy a tener tiempo para ellos, pero a veces sera que no lo quiero compartir? no se, me es facil poner prioridades a mis cosas y no a las de mis hijos, hasta que mi hija me dice "papi, es que las cosas contigo son mas faciles y divertidas...." despues de que le dije que no podia jugar con ella ya un poco molesto. He llorado, y mi corazon se ha arrugado.... en fin.

Yo personalmente pienso que tu eres una gran madre, y que has luchado por lo que quieres y has hecho lo que tu corazon te dicta, y es verdad, a veces no hay tiempo, pero le has dado tiempo de calidad a tu hijo, no en cantidad, y pienso que el se dara cuenta de la gran madre que tiene, y valorara cada una de las cosas que has hecho y de los sacrificios que has hecho... ya lo veras.

Es bastante agradable leer esto exactamente cuando vengo de tirar mis lagrimitas por lo que me comento mi hija, en fin, creo que me falta mucho y debo de ser un buen padre, esa es mi mision y tal vez no la quiero ver asi... en fin.

Muchas gracias por la reflexion Cassy, en verdad.
Saludos.

The Fearless Blog said...

Hi Cassy

There is a special award waiting for you at my blog.

TeacherDee said...

Thanks for this poem. You write beautifully and so much of what you write strikes a chord in my own life.

La Jibara said...

Me gusta el "look" de tu blog!

Mi pequeña cumplira 9 en Noviembre. Y como tu, tambien pienso en lo rapido que pasa el tiempo. Parece que fuera ayer era una bebita, y ahora se preocupa por cuando la voy a dejar afeitarse las piernas! Wow!

Un dia, tu hijo se sentira orgulloso de que su mami puso su granito de arena para ayudar a cambiar al mundo.